We zijn met achttien,
en zijn allemaal even graag gezien.
Soms zitten we in de zithoek, daar is een kabaaltje,
dan vertelt de juf een leuk verhaaltje.
We doen Wiskunde, Frans, W.O. of Taal,
ja hoor, dat doen we allemaal.
We doen om de twee weken een karwei,
want dat hoort er ook bij.
Onze klas is niet klein,
maar wel REUZEFIJN!
Inez - Tyana - Kato
Onze leefregels voor in de klas:
- Ik draag mijn steentje bij tot een goede sfeer in de klas.
- Ik ben behulpzaam.
- Ik heb respect voor andere kinderen in de klas en op de speelplaats.
- Ik werk goed samen.
- Ik luister naar anderen. Iedereen mag voor zijn mening uitkomen.
- Ik leen niet ongevraagd iemands spullen.
- Ik zorg ervoor dat de klas netjes is en blijft.
Onze bibliotheek
Hier vinden we leuke verhaaltjes, informatieve boeken, knutselboeken, sprookjes, kookboeken en nog zoveel meer!
Onze leeshoek
In onze leeshoek leest de juf een leuk verhaaltje voor, praten we over de vakantie of het weekend of heb ik de kans om rustig een boek te lezen.
De computerhoek
Hier kunnen we op Bingel educatieve spelletjes spelen, informatie opzoeken op het internet, ...
De actuamuur
We stellen regelmatig een krantenartikel voor aan de klas. Dit hangen we dan op de actuamuur.
De gevoelensthermometer
Elk kind heeft een naamkaartje dat hij/zij bij de juiste 'smiley' hangt. Dit doen ze elke ochtend.
Ik voel me: SUPER blij - gelukkig - ziek - verdrietig - boos
Onze klasafspraken
- Ik zit stil op mijn stoel en loop niet ongevraagd rond in de klas.
- Ik steek mijn vinger op als ik iets wil vragen.
- Ik zwijg als de juf of een klasgenootje aan het woord is. Ik praat niet ongevraagd in de klas.
- Ik luister naar de juf en de andere kinderen.
De datum
Wij 'noteren' elke dag de datum in het Frans.
Het beverbord
Bijna elk kind krijgt gedurende twee weken een bepaalde taak in de klas. Dit kan zijn: de vuilnisbakken leegmaken, de klas borstelen, het bord afwassen, boeken uitdelen, enzovoort.
Het dagverloop
Elke dag hangt de juf kaartjes op om te tonen wat we die dag allemaal gaan doen.
Het Frans ochtendgebed
De beertjes van Meichenbaum
Hoe werk ik aan mijn taak?
1) Wat moet ik doen?
2) Hoe ga ik het doen?
3) Ik doe mijn werk.
4 ) Ik kijk mijn werk na. Wat vind ik ervan?
De CLIM-kaartjes
In onze klas werken we vaak in groepjes. Het is dan belangrijk dat ieder kind een eigen taak binnen de groep krijgt. Dit kan zijn: de verslaggever - de groepsleider - de tijdsbewaker - de materiaalmeester - de planner
Ons Lieveheersbeestje
Wanneer je iets hebt wat je graag wilt delen met de juf, maar niet weet hoe je het moet zeggen of het niet goed durft te zeggen, mag je dit op een papiertje schrijven en in ons lieverheersbeestje stoppen. Zo kunnen allemaal op tijd ons hartje eens luchten als het nodig is.
De verkeerslichten
Elk kind heeft een eigen verkeerslicht. Als het huiswerk niet gemaakt is of de klasafspraken worden niet nageleefd, ga je van groen naar oranje en misschien wel van oranje naar rood. Heb ik rood op het einde van de week, dan krijg ik een extra huistaak mee naar huis. Elke maandag worden de verkeerslichten terug op groen gezet.
Elke dag een gebed
Naast ons Frans ochtendgebed maken we af en toe ook eens tijd voor een gebed uit ons 'bijzonder boekje'.
Een ruzie uitpraten
Eerst rustig worden en tot 10 tellen. Je afvragen wat er precies gebeurd is en wat je niet zo leuk vond. Hoe lossen we het op? Door er rustig over te praten.
Hoekenwerk
Als al onze zwembeurten erop zitten, is het tijd voor hoekenwerk. De kinderen werken allerlei opdrachten op zelfstandige basis uit. Dit kan een individuele opdracht of een groepswerkje zijn. Het is de bedoeling dat de kinderen hun taken leren plannen en zelfstandig aan de slag gaan met de leerstof.
Ik zie 'HET' in jou
Ieder van ons heeft prachtige eigenschappen en is onmisbaar. Wij zochten die van elkaar en maakten er een mooie tekening over.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten